Premieră absolută - Serial de teatru-document după romanul "Pribegi în țară răpită"
Premieră absolută - Serial de teatru-document după romanul "Pribegi în țară răpită"

26 Septembrie 2023, 14:45
Teatrul Național Radiofonic prezintă în premieră absolută, în perioada 26 septembrie – 17 octombrie 2023, patru spectacole realizate după romanul “Pribegi în ţară răpită” de Dumitru C. Moruzi: “Sosirea pribegilor în Chișinău” (26 septembrie 2023), “Străini în țara lor!” (3 octombrie 2023), “Iașul sub Cuza-Vodă” (10 octombrie 2023), “Apa curge, pietrele rămân!” (17 octombrie 2023).
Scenariile radiofonice: Magda Duțu. Regia artistică: Petru Hadârcă.
Spectacolele sunt realizate în cadrul proiectului “Biografii, memorii” și vor fi difuzate la Radio România Cultural, de la ora 19:00.
Audiția cu public a acestui serial, a avut loc, în avanpremieră, la Teatrul Național Mihai Eminescu din Chișinău, în deschiderea Reuniunii Teatrelor Naționale Românești, pe 14 septembrie 2023.
Propunerea de a realiza acest serial de teatru radiofonic-document, a venit, la sfârșitul anului trecut, din partea regizorului Petru Hadârcă: “Sunt bucuros că am avut șansa de a da o nouă viață, la Teatrul Național Radiofonic – Radio România, romanului-documentar editat de Dumitru C. Moruzi, în 1912, și repus în circuit public prin colecția «Moștenire» la Editura Știința din Chișinău, în 2014. Povestea personajului principal, Alexandru Mavrocosta, un nobil român din viță domnească, forțat de împrejurări să rămână în teritoriul anexat de Imperiul Rus în secolul al XIX-lea, este ca un déjà vu ce se repetă dureros în povestea românilor forțați să rămână pradă Imperiului Sovietic în secolul al XX-lea. Este un document despre felul în care, după cucerirea teritorială, armele de război sunt înlocuite cu arme de represiune și presiune economică, socială și psihologică continuă și de durată atât de perfide și de greu de suportat, încât puțini sunt cei care rezistă. Este și un document de limbaj, deoarece a pus în tipar, arhivând pentru generația noastră, cuvinte, expresii și viziuni ale lumii devenite deja exponate de muzeu. Tocmai de aceea n-am crezut că din acest roman cu discurs arhaic, ce abordează problema formării și perpetuării matricei imperiale, poate fi realizată o dramatizare. Îi mulțumesc și pe această cale Magdei Duțu, care a empatizat cu neliniștile și angoasele noastre și a știut să creeze o lucrare dramaturgică, precum și întregii echipe de la Teatrul Național Radiofonic din România pentru faptul că, iată pentru a câta oară, ne sunt aproape și solidari în probleme care ne afectează atât de mult pe noi, cei de la est de Prut.”