Ziua Agenţiilor de Presă, ediţia a VI-a, la final

Joi, 16 iunie, s-a desfăşurat la hotelul Novotel din Bucureşti un eveniment de referinţă pentru ziariştii din România: Ziua Agenţiilor de Presă, ediţia a VI-a, cu tema de dezbatere „Agenţiile de presă în 2011: schimbări de strategie”. Evenimentul a fost organizat de Agenţia de presă RADOR a Radio România, cu sprijinul Departamentului pentru Românii de Pretutindeni din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

 

Programul a cuprins trei secţiuni consacrate dezbaterilor. Intervenţiile s-au referit prioritar la relaţiile agenţiilor de presă cu beneficiarii informaţiei în contextul crizei economico-financiare actuale. Respectul faţă de clienţi a revenit de mai multe ori în cadrul schimbului de opinii. „Clienţii devin tot mai pretenţioşi îşi pot alege ce informaţii vor şi pe ce suport doresc”, a avertizat András István DEMETER, preşedinte director general la Radio România. „Este ceva normal în această lume fascinantă a informaţiei. Principiile pe care ne construim prestigiul profesional rămân însă aceleaşi: corectitudinea, acurateţea, obiectivitatea. Trebuie să ne conducem activitatea după aceleaşi valori jurnalistice: promptitudine, echidistanţă, profesionalism”, a mai susţinut András István DEMETER.

 

 
Cât de mare este primejdia cultivată de Internet? Indira Crasnea, preşedinta Clubului Român de Presă, a subliniat că „multimedia este o plusvaloare, un ambalaj comercial necesar, frumos pentru cuvântul scris, dar agenţia rămâne o citadelă a seriozităţii în primul rând prin cuvântul scris. Multimedia face presa mai agreabilă, deci mai vandabilă”.


Decad ziarele, deci agenţiile de presă trebuie să-şi schimbe strategiile, avertizează şi Isabelle Wesselingh, director Birou AFP România. Această tendinţă negativă a fost confirmată de Marina Constantinoiu, redactor-şef la Jurnalul Naţional. Esenţială este informaţia obţinută din contactul cu realitatea. „Nu există ieşire, altfel această profesie moare, nu doar presa scrisă”, a spus Marina Constantinoiu.

 

„Noi am fost totdeauna în criză. Nu va fi niciodată bine într-o agenţie de presă", a fost de părere Cristian Dimitriu, director general editorial la Mediafax. „Trebuie să învăţăm să ne vindem conţinutul. Noi nu vom avea salarii mari niciodată, dar trebuie să ne respectăm între noi”. În replică, alte voci au precizat că agenţiile nu trebuie să tabloidizeze informaţia. „Excesiva politizare a dus la polarizarea mesajului, ceea ce face ca unii ziarişti să nu acorde atenţie informaţiei reale, importante de fapt. Criza a secerat redacţiile. De aceea, agenţiile trebuie să-şi diversifice oferta”, a susţinut Elena Vijulie, analist la Realitatea TV.


Victor Alistar, director executiv la Transparency International, a remarcat diminuarea, diluarea informaţiei utile, oferite de fluxurile agenţiilor de presă. „Informaţia de calitate este cea care poate să asigure supravieţuirea presei”, a subliniat Alistar.


Răduţ Bîlbîie, conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Jurnalism de la Universitatea din Sibiu, a pus accent pe etica profesională a beneficiarilor. „Citarea surselor face parte din normalitatea raporturilor dintre agenţiile de presă şi clienţii lor. Multe ziare nu prezintă sursele şi fiindcă relaţiile agenţiilor cu presa scrisă au doar caracter profesional. Să ne întoarcem la standarde, la bunele practici pentru a ne păstra clienţii. Profilul de carieră al jurnalistului este esenţial. Şcoala dă jaloane de etică profesională, dar nu-ţi oferă specializare. Ziaristul trebuie să se pregătească mereu, să cunoască terminologia domeniului de care se ocupă”, a recomandat Răduţ Bîlbîie.

 


Participanţii din cadrul celui de-al doilea atelier - Isabelle Wesselingh, director Birou AFP România, Carmen Ionescu, redactor-şef la Agenţia de Presă RADOR, Cristian Dimitriu, General Editorial Director Mediafax Group, şi Cristian Pantazi, redactor-şef Hotnews - au subliniat în continuare ideea stabilităţii şi solidităţii business-ului de agenţie, ca afacere care vinde conţinut în contextul crizei economice care afectează mass-media din toată lumea.
 

Managerii agenţiilor de presă au schiţat modalităţile caracteristice de adaptare la noile provocări economice şi tehnologice, cu accent pe diferenţele de orientare şi politici în privinţa produselor proprii şi strategiilor vizate. Orientarea către web pe zona de monitorizări personalizate, dezvoltarea segmentului video pe site-ul agenţiei, lansarea unor produse premium cu materiale unice, de excepţie sunt câteva dintre direcţiile menţionate de redactorul şef al Agenţiei de Presă Rador. „Având mereu în centrul atenţiei nevoile clienţilor şi cerinţele pieţei, planurile de viitor includ adaptarea ofertei, investiţiile în tehnologie, reducerea costurilor, precum şi lobby permanent pentru breasla jurnaliştilor de agenţie”, a mai spus Carmen Ionescu.

 

Foto. Alexandru Dolea


Al treilea atelier a reprezentat o premieră pentru conferinţa Ziua agenţiilor de presă, o secţiune dedicată presei româneşti în lume, care s-a bucurat de sprijinul Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. Participanţii din cadrul acestui panel - Dusan Prvulovic de la Timoc Press din Serbia, Vitalie Zâgrea, Radio Ucraina Internaţional, precum şi Vlad Ţurcanu, Victoria Coroban şi Cornel Ciobanu de la Arena FM din Republica Moldova - s-au referit în principal la problemele de ordin de financiar şi la cele de personal cu care se confrunta mass media de limba română din statele din care provin. Nu în ultimul rând, românii din străinătate au evidenţiat şi aspecte legate de greutăţile pe care le întâmpină privind păstrarea identităţii româneşti.Un moment special al acestui al treilea panel a fost intervenţia din Franţa, prin webcam, a domnului Michael Palmer, specialist internaţional în agenţii de presă, profesor la Universitatea Sorbona, care a adus în discuţie informaţia comercială promovată de agenţiile mondiale de presă.

 

În program a urmat lansarea volumului „Ziua Agenţiilor de Presă, ediţia a V-a", editat de Tritonic, care cuprinde lucrările conferinţei din anul 2010. Cartea a fost prezentată de Răduţ Bîlbîie, conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării de la Universitatea din Sibiu.

 

Concursul pentru jurnalism de agenţie Rador 2011 s-a dovedit şi în acest an un succes. Peste 50 de lucrări valoroase au fost înscrise în concurs de colegii noştri de la agenţiile Agerpres, Mediafax, Newsin, de la posturile de radio Trinitas şi Radio România Actualităţi, ca şi de la ziarele Lumina şi Prosport. De asemenea, au fost primite produse de agenţie de la studenţii Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, Facultatea de Litere a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi. Joi, 16 iunie, ora 16.30, la Hotel Novotel, sala Paris Rive Droite, a avut loc Gala de premiere, în cadrul lucrărilor conferinţei internaţionale „Ziua Agenţiilor de Presă, ediţia a VI-a".

 

Câştigătorii din acest an au fost:


Categoria CEA MAI BUNĂ DEPEŞĂ DE AGENŢIE - Ovidiu Vanghele, Mediafax, „Dinel Staicu a devenit Dinel Nuţu”.

Categoria CEA MAI BUNĂ ACOPERIRE A UNUI EVENIMENT,  Newsin, „Incendiul de la Maternitatea Giuleşti, august 2010”.

Categoria CEL MAI BUN DOCUMENTAR DE AGENŢIE - „România în date şi fapte a Agenţiei Agerpres”.

Categoria CEL MAI BUN FEATURE DE AGENŢIE - Adrian Ilie şi Ştefan Pană, Newsin, „Convenţia câştigată de Boc pe coloana sonoră a lui Blaga”.

Categoria CEL MAI BUN INTERVIU DE AGENŢIE -  Andrei Mazurchevici, Mediafax, Mihai Slabu: „Viaţa de sportiv m-a făcut să-mi pierd familia”.

Categoria CEL MAI BUN PRODUS DE AGENŢIE REALIZAT DE UN CORESPONDENT LOCAL/INTERNAŢIONAL - Cornel Ciobanu, Agerpres „Republica Moldova, noi alegeri”
Categoria CEL MAI BUN REPORTAJ DE TELEVIZIUNE BAZAT PE O ŞTIRE DE AGENŢIE - Nu s-a  acordat.

Categoria CEL MAI BUN REPORTAJ DE RADIO BAZAT PE O ŞTIRE DE AGENŢIE  -  Liliana Nicolae, RRA „Soarta autiştilor adulţi” (documentar pe baza unei ştiri Agerpres).

Categoria CEL MAI BUN ARTICOL DE PRESĂ SCRISĂ BAZAT PE O ŞTIRE DE AGENŢIE - Otilia Bălinişteanu, ziarul Lumina, pe baza unei ştiri Mediafax „Ţara în care nici un pacient nu este lăsat la voia întâmplării”.

Categoria: CEL MAI BUN PRODUS DE AGENŢIE REALIZAT DE UN STUDENT DE LA O FACULTATE DE PROFIL - Ana Maria Durilă, Cuzanet „Transnistria, locul unde românii nu ştiu ce limbă să vorbească”.

Premiul pentru intreaga activitate a fost acordat in acest an doamnei Florica Vrânceanu, autoarea cărţii „Un secol de agenţii de presă româneşti”.

 

Sponsorii evenimentului au fost Editura Tritonic, şi Florăriaandrei.ro. Parteneri asociaţi: TVR 1 şi Hotel Novotel. Parteneri media: Agerpres, Mediafax, Newsin, Hotnews, Radio France Internationale, Jurnalul Naţional, Bursa.



Adaugat: 17 Iunie 2011
Actualizat: 20 Iunie 2011