Premiera „iHamlet” de Elise Wilk în regia lui Mihnea Chelaru la Radio România Actualități

Teatrul Național Radiofonic anunță premiera producției „iHamlet” de Elise Wilk,  adaptarea radiofonică și regia artistică Mihnea Chelaru,joi, 4 octombrie, de la ora 23.05, la Radio România Actualități. De vineri, 5 octombrie, producția poate fi ascultată și pe site-ul nostru www.eteatru.ro, secțiunea Colecții, în playlistul Radio Teen-Fest.

Teatrul Național Radiofonic inaugurează în cadrul festivalului de teatru pentru adolescenți Excelsior Teen-Fest secțiunea Radio Teen-Fest, o secțiune de teatru radiofonic pentru adolescenți și tineri, disponibilă online pe siteul www.eteatru.roîn secțiunea Colecții.

Radio România oferă în ultimii ani publicului tânăr o serie de producții de teatru radiofonic care abordează problematici ale vârstei adolescenței racordate la realitățile vieții contemporane. Familia disfuncțională, descoperirea iubirii și a sexualității, raportul cu școala și exersarea relațiilor sociale, confruntarea cu moartea sunt câteva din temele pieselor produse în ultimii ani la teatrul radiofonic. În acord cu creșterea interesului acordat de dramaturgi și regizori acestui nou public, Teatrul Naţional Radiofonic susține debutul noilor dramaturgi,  descoperă și adaptează piesele dedicate acestui segment de public în formare. Complementar acestei direcții de susținere a dramaturgiei noi, actualizările dramaturgiei clasice oferă tinerilor o cale de acces spre temele perene ale literaturii dramatice, recontextualizate în lumea contemporană. Nu în ultimul rând, scenarii radiofonice originale, scrise special pentru mediul auditiv, pun în pagină sonoră teme ale romantismului negru, ale culturii pop, ale istoriei ultimului secol citite din perspectiva valorilor tinerilor de azi.

Lista producțiilor va fi completată cu noi titluri pe măsura creșterii ei.

Acum puteți asculta o serie de autor Elise Wilk: Pisica verde, Exploziv, iHamlet (adaptarea radiofonică și regia artistică: Mihnea Chelaru)

Scenariile originale ale Ilincăi Stihi care semnează și regia artistică: Maldoror, Argentina și Biblia neagă a lui William Blake.

Debutul absolut al autorului Sandu Macrinici cu Ping-pong (regia Mihnea Chelaru)

            Producția în premieră „iHamlet” va fi prezentă în acestă toamnă în două concursuri interrnaționale de teatru radiofonic, la Prix Europa Berlin (13-19 oct.) și la Prix Ex Aequo Bratislava (13-16 nov).

Regizorul Mihnea Chelaru revine cu „iHamlet”la dramaturgia Elisei Wilk, pe care a urmărit-o cu consecvență, găsindu-i de fiecare datăun echivalent sonor original, validat de premiile obținute. După succesul primei montări radiofonice cu Pisica verde, premiată cu medalia de argint la secțiunea Best Drama Special la New York Festivals World's Best Radio Programs 2016, a urmatExploziv, unanim apreciată (Marele premiu Asia Pacific Broadcasting Union ABU 2017, marele premiu Grand Prix Maruliç 2018 și medalia de aur la New York Festivals 2018). Acum, „iHamlet”, este o provocare pentru Mihnea Chelaru nu doar din perspectiva regiei artistice, ci și pentru adaptarea textului original și transpunerea sonoră a piesei scrise special pentru un spectacol multimedia, montat în premieră absolută de regizoarea Catinca Drăgănescu la Teatrul Excelsior (în 2017). „iHamlet”este o variantă contemporană a capodoperei shakespeariene, translată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează și particula i din titlu. Ne aflăm în universul cotidian al liceenilor, originea princiară a lui Hamlet e convertită în noblețea idealurilor tinereții care judecă relațiile de familie din prisma refuzului compromisului și a valorilor etice absolute. Pe scara socială redusă la individul de azi, tragedia suportă, și ea, ajustarea la fapte comune. Ofelia e exponenta instabilității iubirii juvenile. Părinții sunt despărțiți de un divorț, nu de moartea tatălui. Gertrude e o femeie pragmatică, Claudius e noul iubit al mamei, iar cei doi sunt vinovați în ochii lui Hamlet pentru plecarea tatălui. Trădările se reduc la măsura vieții cotidiene, doar Hamlet resimte existența la scara cosmică a vârstei, ce antrenează gesturi pe măsură. Monologul chestionării existențiale dispare din text, e disipat în gesturile ce traduc expresia sentimentului abandonului pe care îl trăiește Hamlet în raport cu părinții și cu Ofelia. Familia disfuncțională compromite echilibrul emoțional al adolescentului Hamlet, iar răspunsul la dilema a fi sau a nu fi rămâne suspendat între traversarea crizei familiale și posibilitatea negării vieții ce își pierde sensul în absența iubirii. 

Producția noastră de teatru radiofonic convinge prin calitatea adaptării piesei originale, prin ritmul alert și contrapunctul planurilor sonore, dar mai ales prin prospețimea și autenticitatea interpretării actoricești a întregii distribuții. Muzica originală de spectacol semnată de Codrin Lazăr, conturează spațiul sonor și potențează cu discreție trăirile personajelor.

Elise Wilk aparține valului tânăr al dramaturgiei românești contemporane, afirmată prin câteva piese de teatru multipremiate și montate constant în teatrele din țară sau în mediul independent. Născută în 1981, Elise Wilk a studiat jurnalistica la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj şi are un dublu masterat, unul de literatură şi comunicare la Universitatea Transilvania din Braşov și altul de scriere dramatică la Universitatea de Arte din Târgu-Mureș.

iHamlet  de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia Mihnea Chelaru

Distribuția: Dan Clucinschi, Oana Predescu, Daniela Ioniţă, Oliver Toderiţă, Cosmin Şofron,Vlad Bîrzanu, Adrian Dima, copilul Pavel Hăloiu, Stelică Muscalu, Rusu Rrenata, Janina Tudor.

Muzica originală: Codrin Lazăr, la violoncel: Eduard Târâș, regia de studio: Janina Dicu, redactor: Oana Cristea Grigorescu.



Adaugat: 28 Septembrie 2018
Actualizat: 28 Septembrie 2018